FATWA: ISLAM HARAMKAN ROKOK

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.

* Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz

* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.
taknak.jpg

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah (nikotin)

27 Responses

  1. Saya sokong

  2. Alhamdulillah

    Terima kasih, saya juga bekas perokok tegar.

  3. Ass, trus bagaimana kalau dalam pengajian atau diskusi islam. Saya tidak mau datang kalu tidak ada rokok yang menemani??? dan apakan boleh saya merokok di dalam masjid??
    Tolong kirim jawan ke email saya
    Tolong……………..

    • ITULAH KESAN AKIBAT MEROKOK. FAKTOR TIDAK MAHU BELAJAR AGAMA KERANA TIDAK ADA ROKOK.. ITU LAH SALAH SATU STRATEGI YAHUDI LAKNATULLAH UNTUK MELENYAPKAN ILMU DALAM DADA UMAT ISLAM LANTARAN TIDAK MENGAMALKAN ILMU ISLAM.. KALAU AMAL PUN TANPA ILMU.. ITU ADALAH SIA-SIA.. MACAM TAK BERAMAL. JADI MUJADAHLAH (BERJUANGLAH) MELAWAN HAWA NAFSU DEMI KESEJAHTERAAN DUNIA DAN AKHIRAT..

    • Assalamualaikum (w.b.t)
      Saya juga ingin berkongsi tips tentang berhenti mrokok. Saya boleh dikatakan seorang perokok tegar, saya telah merokok selama 15 tahun. sehari mmg wajib ada 4 kotak dalam stok utk dihabiskan.masyaAllah. usaha dan doa byk mmbantu. walaupun byk kali gagal, tetapi saya tetap cuba berkali2. saya perbanyakkan makan buah betik, kadang kala sebiji betik saya habiskan seorang.Itu untuk sehari. semasa memandu biasanya perokok tegar akan mengisi masa memandu dengan menghisap rokok, tetapi saya tukar tabiat itu dengan memakan buah2an. senaman setiap petang juga banyak membantu menghilagkan ketagih, kerana peluh yang keluar akan membantu mengeluarkan sisa-sisa toksin dalam badan yang kita perolehi semasa merokok. InsyaAllah. Kini sudah setahun 1/2 saya berhenti. tidak ada rasa,minat atau niat untuk merokok semula. Alhamdulillah.

  4. Saya merupakan seorang bekas perokok tegar (penagih rokok). Pernah pada satu masa dulu, saya merokok sehingga 4 kotak sehari (20×4). Percubaan untuk berhenti merokok sebanyak 3 kali gagal. Kali pertama mula berhenti, saya demam lkg seminggu. Saya pernah berhenti selama 6 bulan, tetapi merokok semula kemudiannya.

    Saya cuba mencari punca bagaimana saya boleh merokok semula; kesimpulan yang saya dapat ialah saya mesti lari daripada segala punca yang boleh meransangkan saya untuk kembali merokok. Saya bertekad dan berazam “TIDAK AKAN MULAKAN WALAU SATU SEDUTAN YANG PERTAMA” dan apabila ada ajakan rakan maupun ransangan bau asap rokok walau sedikit sekalipun saya akan lari jauh-jauh.

    Alhamdulillah, percubaan saya kali ini berjaya. Kini sudah lebih 16 tahun saya berhenti merokok dan saya rasa amat selesa berbanding masa merokok dulu.

    Kepada yang ingin berhenti merokok seperti saya, gunakanlah kaedah yang telah saya buat, Berdoa, azam dan usaha, ketagihan itu akan hilang. InsyaAllah….

  5. saya ingatkan rokok itu makruh……..trima kaseh

  6. Tahniah saudara Jamal!!

    Saya juga bekas perokok. Saya telah merokok selama 19 tahun, sebelum berhenti. Rokok terakhir yg saya hisap adalah pada 10 October 2005 (bulan Ramadhan). Hari terakhir merokok, saya masih merokok 30 batang sehari. Saya nekad untuk berhenti wlp ramai yg menasihatkan agar mengurangkan kuantiti rokok yg dihisap sedikit demi sedikit.

    Saya tidak yakin dgn diri sendiri utk kurang sedikit demi sedikit, maka saya terus berhenti mengejut.

    Alhamdulillah doa dan usaha saya berhasil.

  7. Terima kasih roy kerana memberi pendapat.

    Memang terdapat tentang hukum makruh merokok.
    Namun selepas melihat terlalu ramai yang menderita, mereka yg berada di sekeliling
    perokok dan perokok itu sendiri, ulama’ mula berpendapat merokok itu HARAM.

    Untuk terus kekal makruh, mungkin perokok kena memikirkan cara merokok yg tidak
    memudaratkan orang lain. Mungkin kena hembus asap dlm botol dsb.

  8. tahniah admin!!sungguh tinggi smeangat anda untuk behenti merokok. moga beri kekuatan untuk saya juga.

  9. tapi yg heran nye masih ada yg tak blh terima akan HUKUM HARAM tersebut…….pada mereka yg haram adalah ANJING dan BABI sahaja…..masih nak mempertikaikan lagi

    jika btl la rokok tu tak haram sekali pun…kenapa perokok2 ini masih nak mempertahankan rokok sedangkan terang jelas rokok ini membawa bala bencana kepada yg merokok juga yg tak merokok?….

    ROKOK tersebut adalah DEWA@TUHAN kepada perokok ini…sebab tu la mereka susah nak jauhkan diri dari ROKOK..

    bayangkan mereka yg merokok di serambi masjid…..melakukan perbuatan HARAM di RUMAH ALLAH….

    apa nak jadi la mereka nih….

  10. perokok adalah mereka yang tak sayangkan diri mereka yang dipinjam oleh ALLAH.

  11. Assalamu”alaikum w.r.w.b.

    1.Kepada semua perokok sila baca BUKU HALAL HARAM -PENEMUAN GEMPAR OLEH PERSATUAN PENGGUNA PULAU PINANG telah diterbitkan sejak tahun 2006.

    Untuk info ringkas satu daripada benda yang di campur di dalam rokok ialah tahi a.k.a. najis ……..selamat membaca dan meninggalkan amalan rokok.

  12. NAK TEBANG POKOK KENALAH BUANG DENGAN AKAR-AKARNYA..KLU SETAKAT TEBANG BATANGNYA,POKOK ITU TETAP AKAN TUMBUH JUGAK
    SETAKAT FATWA HISAP ROKOK HARAM..TAPI PENJUALANNYA MASIH DIHALALKAN DAN BERLELUASA
    MEMBAZIR DUIT JE WAT KEMPEN JUTA-JUTA TAPI XSMPAI MATLAMAT

  13. Salaam,

    Saya jugak bekas perokok tegar, 2-3 kotak (20 packs)satu hari. Mula merokok semasa Form 2 hingga universiti, kerja, kahwin, dpt anak….
    Dah banyak kali berhenti dan menghisap semula. paling lama berhenti 1 tahun, dan paling sekejap berhenti 3 hari, lepas tu hisap semula.
    Memang berusaha nak berhenti tapi kurang berjaya (hisap semula), dan juga saya dapati susah untuk menghafal al-quran dan juga menjadi imam solah. Ditambah lagi banyak no smoking area/office, tepat makan dan jugak no smoking flights bila long travel. Worst case di Changi airport S’pore perokok memang dihukum, bilik merokok nun jauh di hujung, dah tu kecik, dan nak muntah bila masuk dlm. Dan banyak lagi masaalah yg berkaitan.
    Seterusnya bila di renung ke dalam (fatwa haram rokok) dan juga tanya pada iman (diri) akhirnya rokok yg last sekali dihisap pada bulan Rejab sekitar tahun 2003. Memang susah, teramat susah/derita bila berhenti, terpaksa jauhkan diri dari perokok dan juga rakan2 seperokok, rakan sebreakfast, selunch..semua terpaksa di jauhkan. dan banyak pulak berkawan dgn bekas perokok dan yg tak merokok.
    Alhamdulillah sejak berhenti merokok, al-quran mula mengenali kita, dan dah tak kekoh kalau disuruh jadi imam solah. Terlepas belenggu…
    Free… i’m free……

  14. as salam walaikum kia ap sub insano main se koi mujhy itna bata sakta hai
    norvy ki ek company hai jis ka naam hai GOLDMINEINT ”GMI” is company key saht kaam kar na haram hai ya halal plz answer me my mobaile number 0334-3177179 my e-mail address mkamran1961@live.com

  15. as salam walaikum kia ap sub insano main se koi mujhy itna bata sakta hai
    norvy ki ek company hai jis ka naam hai GOLDMINEINT ”GMI” is company key saht kaam kar na haram hai ya halal plz answer me my mobaile number 0334-3177179 my e-mail address mkamran1961@live.com .

  16. salam, aku kesian dgn bapa yang tak boleh tinggal rokok,dia merokok sejak tahun 60 an lagi,tapi dia sembahyang 5 waktu,bersedekah dan beribadat lain,jadi sirna kah itu semua dgn tabiat rokoknya?

  17. Assalamualaikum …

    saya merupakan pelajar yang sedang melakukan kajian berkaitan dengan fatwa 1995 yakni pengharaman merokok terhadap umat islam. Melihat kepada kesudian kalian semua untuk berkongsi tips dan kisah2 yang kalian hadapi untuk berhenti merokok, sekiranya kalian tidak keberatan, sila tinggalkan alamat email untuk memudahkan saya menghubungi kalian bagi memantapkan lagi kajian saya ini.

    ini email saya : zahiralauddinabdhamid@gmail.com
    saya zahir alauddin bin abd hamid
    pelajar Master Art n Design – UiTM Jalan Othman PJ

    terima kasih

  18. semasa turunnya ayat mengharamkan arak.. sahabat dan org islam ketika itu “samekna waatokna” dengar dan patuh.. lalu mereka pecah kan tempayan2 arak mereka.. penuh lah parit2 akibat banyaknya tong2 arak yang dipecahkan.. dizaman ini pewaris nabi adalah ulama’ maka apabila watwa mengatakn rokok itu haram umat islam x dengar dan tak patuh pun..

  19. suami tidak merokok,anak yg dibangku sekolah menengah pula yg menyedut asap rokok…pengaruh kawan2 diluar lebih kuat…walaupun saya sentiasa berada disisi anak2…terlepas pun hanya kesekolah…satu sahaja CARA UNTUK SEMUA ORANG TIDAK MEROKOK ‘DILARANG MENJUAL ROKOK’ sudah tentu tiada orang yang beli rokok kan,kan itu lebih bagus…sesiapa yang jual rokok tu…SITAKAN AJE KEDAINYA….!

  20. BENAR !!!!!!!!!!!!!!!!!! BENAR!!!!!!!!!!!!!!!!!! BENAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ALLAHUAKHBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SAYA DOAKAN RAKYAT MALAYSIA DAPAT BERHENTI ROKOK !

    INYALLAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. yaaaaaaaaaaaaaaaaa aku sangat setuju gak ada asap rokok terima kasih

  22. kenapa ulama zaman kini berani mengharamkan rokok itu haram dengan cara umum tanpa kecuali, saya hanya setuju rokok itu haram jika seseorang menghisap rokok dicampur denga sesuatu benda yang haram, aku tidak tahu pasti apakah ulama zaman sekarang lebih bijak dan lebih luas ilmunya berbanding ulama yang terdahulu, jujur saya berkata saya bukan lah orang yang perokok akan tetapi saya tidak setuju kalaw rokok itu dikatakan haram kecuali dikaitkan dengan benda lain.

  23. @zainuddin, kini telah disahkan dalam puntung rokok terdapat DNA babi.

Leave a comment